/ Ge bort ett Kort /

Att göra ett kort!

Det kan ju tyckas att det är väl bara att klistra på lite saker på ett papper, så har man ett kort.... men riktigt så enkelt är det inte.

Till en början måste man bestämma vilka färger/mönster på papprena man skall använda skall ha,,, kan ta tid kan jag säga,, beslutsångest,,,
Sen skall man bestämma ett motiv, när jag väl bestämt mig brukar jag göra 2 av samma grund, de blir aldrig exakt likadana, men grunden är densamma.
Så skall man skära ut blommor, blad, ornament, flaggor, fjärilar etc... jag har ju min älskade Silhouette SD- en skärmaskin, som fungerar ungefär som en skrivare, men som skär istället.

När man väl har skurit ut alla detaljer, måste de antingen klistras med klister eller ha små häftkuddar på baksidan, och med häftkuddar blir det lite av en 3D-känsla. Själv tycker jag det är lite finare.
Nu har ju då jag snöat in på en produkt som heter 3D Crystal Glaze, detta använder jag just nu på det mesta....

Man skall sätta band, små brads och kanske lite glitter,,, däremellan måste man hela tiden vänta på att det skall torka,,, glittret är flytande, Glazen är flytande och använder man klister att klistra detaljer med så är ju även detta i behov att torka.

Och så kanske man vill ha lite band eller spetsar med, då brukar jag doppa en liten hörna av dessa i en doftolja, har jordgubbsdoft och apelsin just nu! Blir det där lilla extra med kortet när den, som får det, även får en ljuvlig doft i näsan när det öppnas!

Allt som allt så kan det ta upp till flera timmar att få ett enda kort klart, så av den anledningen gör jag som sagt oftast 2 av samma sort, för då går oftast kort nr2 lite fortare att göra, man slipper ju hela arbetet med att fundera ut nya layouts!! men själva arbetstiden att klippa klistra och vänta tar ju densamma!

Här är en liten bild från mitt skrivbord, med ett kort som är i torkafasen, när det torkat klart, skall det fästas på små blad runt blomma, duttas på lite doftolja, klistras upp på stommen till kortet och så är det klart!



så lite bilder på mina senaste kort med ornament-layouten jag håller på med just nu!

Här ser du alla stegen i arbetsbeskrivningen ovan!
Blommorna är uppdelade i 3 delar, de är sammanfogade med små brads, med gröna pärlor, sedan är varje kronlad skrapade med en vass kniv så de blir lite slitna, kanterna färgade med svart färg för att få lite liv och tillsist "krullade" så även dessa får lite liv!
Fjärilarna har fått glitter, och bokstäverna och ornamentet har blivit Glazade,
samt så doftar kortet svagt av apelsin!

 
Här ser du Glazen på Grattis-texten, se hur det glänser,
nästan som om det vore glas över bokstäverna!


Min Silhouette-maskin skär, men skriver även om man sätter i specialpennor.
Det är detta jag gjort här, när jag tagit fram detta härliga mönstret, av en fjäril.
Mönstret har jag sedan färglagt själv, för det gör inte maskinen till mig!

Tack för titten!