/ Blommor /

Calla-plantor!

Måste bara visa....
Tänk så lycklig man kan bli av blommor...
Men vi börjar från början...

Sommar 2017 - då köper jag en röd Calla. Det bildas fröer efter blomningen, som jag så klart spara.. Har för avsikt att plantera dessa till nästa sommar... alltså sommar 2018...
Det glömmer jag så klart .... 
men fröerna har legat kvar och väntat... 
i hörnet på vår spegelhylla i hallen...

Så tittar jag på Trädgårdstider för nån vecka sen, då planterar John Taylor likadana fröer! 
Han säger... att för att få dem att gro, så måste man chocka dem... med kokande vatten, och sen ska de ligga kvar i vattnet i ett dygn.....
DET hade man ju så klart inte kunnat räkna ut själv....
Men jag gjorde som han sa....
Och Voilá.....

Av 6 fröer har 2 grott.... tryckte bara ner dem i en kruka där jag tidigare satt fröer från en stockros, som inte kommit upp... men.... kika bakom den vänstra Callan.... det KAN vara en lite förskrämd Stockros som kikar upp....eller så är det bara ogräs....

Just nu, i skrivandes stund, sitter dottern och svärsonen på Kastrup, och väntar på tåget som ska ta dem till Kristianstad - om några timmar är hon hemma.
Och i morgon kommer sonen ...
Hela familjen samlad igen, äntligen... det har vi inte varit sen förra sommaren...

Så med de orden önskar jag dig, som tog dig tid att läsa...
En GLAD PÅSK 🐤🐥🐣
(null)