/ Allmänt /

Färga bomullsgarn...

Vill brodera med virkgarn... det blir lite mer, som man säger på engelska. .. rough.....
Inte så puttinutti.. men ändå skört.... på en och samma gång liksom...
Ville ha färger som stämmer med bilderna jag förberett....
Men har ju bara vitt virkgarn,...
Så då får man färga själv....

Fram med gamla tuggimmiburkar ... 
( såna burkar som Extra tuggummi 60p... kommer i... 
är beroende av dem... ja inte riktigt,,. Men jo... jag måste alltid ha såna i väskan....)
Ja ....
Fyll på med vatten .... häll i lite färg... jag tog gammal textilfärg jag köpte för många år sen...
Skaka ....
Dra ut tråd från rullen.... trä på en tyngd... jag tog en rejäl mutter....

Sänk ner den i burken, men håll i trådänden så du inte tappar ner muttern i vattnet för då får du fiska upp den och då bli man alldeles blå om fingrarna,,, JA,,. Jag testade det också... när jag skulle färga blått garn.... har du grönt vatten blir du grön om fingrarna och ja... du fattar... hehe

sen låter du alltså tråden löpa ner i burken genom muttern och upp på andra sidan,,, 
Dra av det blöta med en tyglapp så du inte droppar färg överallt....
Färga så mycket tråd du behöver ...
Häng att torka...
Snurra upp på små spolar eller vikt papper,.. 
Börja sy! 

(null)


(null)



#1 / / Sara:

Så duktig!

Svar: Tack!
Maria Edvardsson